Мої педагогічні напрацювання


Урок №                                                                   Дата проведення________________
Тема. Серце, його будова і функції
Мета: ознайомити учнів з біологічним значенням системи кровообігу; сформувати знання про анатомо-фізіологічні особливості будови серця у зв’язку з функціями, властивості серцевого м’яза, значення кровообігу в житті людини; вчити застосовувати знання для профілактики хвороб серцево – судинної системи, розвивати уміння порівнювати, узагальнювати й робити висновки, працювати з додатковим матеріалом; удосконалювати  практичні навички учнів працювати з опорними конспектами й схемами та підручником;
Знаннєвий компонент: учні характеризують  особливості будови серцевого м’яза, будову серця, його функції;
Діяльнісний компонент: учні пояснюють особливості будови серця у зв’язку з виконуваними функціями, вміють вимірювати пульс;
Ціннісний компонент: учні застосовують знання для профілактики захворювань серцево – судинної системи.
Обладніння: таблиця  «Будова серця», роздавальний матеріал, модель серця, зошити з друкованою основою.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку.
І. Організація роботи. (слайд 1)
   Розпочнемо наш урок з простого способу, який використовували з давніх часів для підвищення імунітету. Цей спосіб не вимагає матеріальних витрат, доступний усім і його можна використовувати за бажанням у  будь – який час. Як ви гадаєте,  про що йдеться. А спосіб цей – посмішка, сміх, гарний настрій. Отже посміхнемось один одному Усім відомо, що вчителя без учня не існує, і навпаки. Тому ми об’єднаємо свої сили для вивчення нового матеріалу. Я розраховую на вашу  активну і творчу роботу і сподіваюся, що дух партнерства допоможе нам у цьому.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Організм людини складна система, яка утворена різноманітними клітинними і тканинни­ми структурами. Існування багатоклітинного ор­ганізму неможливе без існування єдиної системи сполучення, яка б об'єднувала окремі клітини та їхні групи в єдине ціле. Саме цю функцію й вико­нує кровоносна система.
  Герой Гетте Фауст говорив «Кровь, надо знать, совсем осбый сок»  Давайте згадаємо, що таке кров? Який склад вона має та які функції виконує? (слайд 2)
Вправа «Світлофор»
1.     Кров відноситься до сполучної тканини (так)
2.     Об’єм крові у дорослої людини становить 2-3л (ні) 4-6л
3.     Еритроцити – це без’ядерні клітини (так)
4.     Еритроцити виконують дихальну функцію (так)
5.     Переливання крові між людьми з її різними групами обов’язково закінчується смертю реципієнта (ні)
6.     Формені елементи крові утворюються у червоному кістковому мозку (так)
7.     Лейкоцити виконують захисну функцію (так)
8.     Кількість води в крові сягає 90 % (так)
9.     До складу крові не входять органічні речовини (ні)
10.           Тромбоцити беруть участь у зсіданні крові (так)
11.           Імунітет – це здатність організму захиститись від генетично-сторонніх тіл (так)
12.           Теорію імунітету розробив Іван Павлов (ні) Ілля Мечников
Вправа «Закінчити фрази»
1) Властивість організму до захисту від чужорід­них тіл — ...імунітет.
2) Чужорідні тіла, які потрапляють до організ­му — ...антигени.
3) Основний білок еритроцитів — ...гемоглобін.
4) Фагоцитоз було відкрито — ...Мечниковим.
5) Червоні кров'яні клітини — ...еритроцити.
6) Білки, що виникають під час вироблення іму­нітету — ...антитіла.
7) Людина, у якої беруть кров для переливан­ня — ...донор.
10)  Людина, якій пересаджують тканину — ...ре­ципієнт.
11)  Клітини крові, що здійснюють імунітет - лейкоцити
12)У зсіданні крові беруть участь — ...тромбоцити.
Вправа «Медична консультація» (слайд 3,4)
Розв'язання ситуаційних вправ
1. Людина з  ІІІ групою потрапила в автокатастрофу і втратила велику кількість крові. Молодий лікар  перелив кров ІІ групи. - До яких наслідків може привести таке переливання?
 - Як уникнути небажаних результатів переливання крові?
2. Молоде подружжя вирішило народити дитину. У жінки ІІ група крові резус  - негативна, а в чоловіка І група резус -позитивна. Яким ризикам піддається подружжя, які проблеми можуть виникнути під час вагітності.? (під час вагітності між матірю і плодом виникає резус конфлікт. У крові матері виникають антитіла, що руйнують  власні еритроцити або еритроцити плоду. У плоду розвивається гемолітична хвороба.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Кров постійно рухається по системі кровообігу. І якщо хоч на хвилину      зупинити рух крові, це стане смертельним для людини. А чи знаєте ви, що виконує роль «помпи», що перекачує кров по системі кровообігу. Звичайно ж, це серце.  Слайд 5
 Прислухайся – у грудях серце стука,
Вистукує один і той же ритм,
Коли немає серця – справжня мука,
 І ми без серця жити не змогли б.
Серце – це унікальний орган. Пропоную вам декілька фактів про серце.
(перегляд відео сюжету) слайд 6
З чим же  пов’язана така висока працездатність серця?
Повідомлення теми і мети уроку.(слайд 7)
Отже ,завдання уроку наступні:
-розкрити зв’язок будови серця з його функцією;
-з’ясувати причини «невтомності» і високої працездатності серця;
- розкрити роль автоматизму в роботі серця.
ІУ. Вивчення нового матеріалу.
1.     Еволюція кровоносної системи.
Евристична бесіда, робота зі схемами.
-         З чого ж складається кровоносна система:
Кровоносна система

       Серце                      Судини: артерії, вени, капіляри.
-         Які види кровоносних систем вам відомі? )замкнена і незамкнена) (слайд 8)
Робота зі схемами кровоносних систем хребетних тварин(слайд 9)
Висновок: Система кровообігу з'явилася у тварин у процесі еволюції у зв'язку з підвищенням їхньої актив­ності та збільшенням розмірів тіла, а поява чоти­рикамерного серця забезпечила теплокровність і високу активність птахів та ссавців.
2.     Будова серця.
Без серця – немає життя, і недарма людство тисячоріччями вважало серце центром і джерелом усіх життєвих сил і емоцій. При усій своїй геніальній будові (абсолютного аналога йому створити поки не вдалося), серце - це всього лише м'язовий насос.
Топографія серцевого м’яза
Як же побудоване серце? (слайд 10)
(самостійна робота з підручником с. 98)
1.    Серце – це…
2.    Місце розміщення:
3.    Розміри:
4.    Маса:
Стінки серця (слайд 11 - 14)
(міні – лекція . робота з таблицями)
Клапани серця (слайд 15 - 16)
(робота в групах)
І  - стулкові клапани
ІІ – кишенькові клапани.
1.     Місце розміщення
2.     Особливості будови
3.     Функції
Презентація роботи груп
3.Властивості серцевого м’яза
Які ж фізіологічні особливості має серцевий м’яз ?
(робота з підручником, колективне обговорення)
Вправа «Мені відомо, що …
Збудливість – здатність серця переходити зі стану спокою до робочого стану під впливом подразників.
Провідність – здатність серцевого м’яза поширювати збудження по всьому серцю.
Скоротливість – здатність серцевого м’яза реагувати скороченням у відповідь на збудження. (слайд 17,18)
Автоматизм – здатність серця скорочуватися під впливом імпульсів, які виникають у самому серці.
Автоматизм серця (відео фрагмент)
Кардіограма (слайд 19)
В 1903 році голландський фізіолог Ейнтховен створив спеціальний пристрій для запису електричних сигналів у серці – електрокардіограф. Запис сигналів називається електрокардіограма. Вона є показником роботи серцевого м’яза .
4. Постачання серця кров’ю  (слайд 20)
Випереджувальне завдання
Обмін речовин у міокарді відбувається в 10-20 разів інтенсивніше, ніж у будь-якому іншому органі людини. На живлення серця витрачається 20 % енергетичних ресурсів. Кровопостачання здійснюється коронарними або вінцевими  судинами серця . По них за добу протікає 350 літрів крові. Коронарні судини називають «третім колом  кровообігу». Порушення постачання серця кров’ю  становить смертельну небезпеку. Його наслідком може бути інфаркт міокарду, який супроводжується змертвінням ділянки серцевого м’яза.
Фізкультхвилинка
Ми з вами гарно потрудились
І, мабуть, трішки притомились.
Руки в боки!
Нахилилися вперед,
І вправо, і вліво –
Щоб нічого не боліло.
1,2,3,4!
Набираємося сили.
Нахились, повернись,
До товариша всміхнись.
Лірична пауза
 А тепер робимо невеличку ліричну паузу, щоб відпочити і перейти до наступного етапу уроку. В усі часи серце було у пошані у поетів, мислителів, лікарів. Скільки віршів, пісень, поем написано про серце, скільки прислів'їв та приказок можна почути. Як багато епітетів характеризують серце!
Учні називають художні твори, у яких би згадувалось серце. До уроку вони розшукують багато прислів'їв та крилатих висловів про серце, а на уроці зачитують деякі з них.  (слайд 21_
Серце, як образ духовності знаходить своє місце й у релігійному житті людини.
Демонстрація образу «Боже милосердя». Від серця Ісуса йдуть промені світла, що зігрівають і просвітляють усіх людей. Образ «Приготуйте серця свої»
ІУ. Узагальнення і систематизація знань
Доповніть речення (слайд 22)
Серце людини розташоване в ________________________ частині____________________________ порожнини. Зовні вкрите навколосерцевою сумкою, або _____________________. Суцільна перетинка поділяє серце на __________ і ___________ половини, а кожна половина у свою чергу поділяється на дві камери: ________________________________ і __________________________________________________. Між передсердями і шлуночками розташовані_______________________________ клапани, а на виході аорти та легеневої артерії зі шлуночків розташовані______________________________________ клапани. Стінка серця складається з трьох шарів: зовнішнього сполучнотканинного - ________________________________, середнього, м’язового - ____________________ і внутрішнього  епітеліального - ________________
Додаткове завдання.   (слайд 23)
З чим  людина пов’язує свій емоційний стан? ( із серцем). Чому? Це зумовлено тим, що серце змушено постійно відгукуватись на зміни в організмі та навколишньому середовищі. Поясніть, як ви розумієте такі висловлювання:
-         М’яке, добре, любляче серце.
-         Кам’яне серце.
-         Зроблене від усього серця.
-         Вирвати із серця.
-         Серденько мліє.
-         Серце пішло у п’яти.
-         Серце кров’ю обливається.
У..Підсумок уроку
Рефлексія. Оцінювання
 Думаю, що сьогодні ви усвідомили для себе всю велич людського серця і переконалися в тому, що його потрібно шанувати, любити, прислухатися до нього і дарувати його як приємний сувенір
            Серце — немов своєрідний мотор:
Вправно працює із ранку до ночі.
Від його сили залежить життя,
Воно підтримки і захисту хоче.
Стреси, депресія і алкоголь —
Це вороги його. З ними борися!
Серцю своєму радіти дозволь,
 У довгожителі ти запишися!
Кроки назустріч здоров'ю зробіть —
І до ста років щасливо живіть!


Комментариев нет:

Отправить комментарий